tisdag 27 november 2012

Spelhåla

Idag spelade vi spel.

Vi pratade om många ord och fraser som man ofta använder när man spelar spel. Här kommer några:

ett spel (ett sällskapsspel)
en tärning
en spelplan
en spelpjäs
ett tärningsspel
ett kortspel
ett brädspel (t.ex. schack)
en scharad=pantomim

Vem börjar?
Den som kastar högsta siffran börjar. Den som först får en sexa börjar. Den som är äldst börjar. Den som är yngst börjar....
Vems tur? Är det din eller min tur? Det är din tur! Vi turas om.
Kör=börja, spela nu
Slå tärningen= kasta tärningen
Flytta spelpjäsen framåt
Gå vidare= fortsätt
 Vinna, förlora, jag vann, jag förlorade
oavgjort= ingen vann eller förlorade
Jag hade tur. Jag hade otur.
Jag fuskade.

Blanda korten, dela ut kort, dra ett kort, vänd upp ett kort, ta upp  korten, sortera korten, lägg ett kort
Hoppa över




Maria, Anna, Katarina och Matt (som tyvärr inte syns på bilden) spelade tabu.

Suad, Wana och Fatimah spelade först UNO och sen använde de pratkorten som bestämde vad de skulle prata om.



1 kommentar:

  1. Det var väldigt roligt ....:-)
    Vi behöver mer.. vi kan spela pantomin också med alla elever det ska bli jätte roligt också .
    Tack för idag.

    SvaraRadera