måndag 20 maj 2013

Diktamen och texter att lyssna på

Idag pratade vi mycket om argumenterande texter. Vi hade en diktamen med en åsikt och flera argument. Du kan rätta din diktamen själv då texten finns i ditt häfte. Läs gärna hela texten sen för att se hur man kan skriva en argumenterande text.




Alla fick skriva en åsikt:

Några åsikter från pedagoggruppen om allt möjligt

Jag tycker att gymnasieskolan borde vara obligatorisk.
Jag tycker att elever borde ha skoluniform i Sverige.
Jag tycker att arbetssätt och metoder för att lära barn i skolan är jättebra i Sverige.
Jag tycker att lärare ska vara kvinnor.
Jag tycker inte att SFI skolan är bra.
Jag tycker att det är svårt att få ett jobb som man vill ha eller tycker om.
Jag tycker att jag måste träna mycket på svenska.
Jag tycker inte om att personer avbryter mig när jag pratar.
Jag tycker att det är bra att bo i Norrköping.
Jag tycker att det är orimligt att Hyresbostäder höjer hyran varje år.
Jag tycker att Sverige har de bästa lagarna och ordning.
Jag tycker att Sverige är ett vackert land.
Jag tycker om att resa till många länder.
Jag tycker att det är kallt i Sverige.
Jag tycker att det är jättekul här i Sverige på sommaren.
Jag tycker att jag ska få ett jobb på sommaren.

Här kan du lyssna på texten: Varför praktik? Den finns också i ditt häfte.




Här kan du lyssna på hela texten om Norrköping som är ett exempel på en argumenterande text:

1 kommentar: